... در حال بارگذاري صفحه  
[11/23/2017 10:48:20 ق.ظ] [۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ آذر] [عضويت در پورتال] [ورود مديران]
Skip Navigation Linksصفحه اصلي >> درباره ي ما

بسمه تعالی

مقدمه

امروزه فناوری اطلاعات (IT) به عنوان یکی از پایه ای ترین محورهای تحول و توسعه در هزاره سوم شناخته می شود ؛ رشد و توسعه این فناوری و مزایای زیاد کاربرد آن در بهبود روند خدمات باعث گسترش و فراگیر شدن آن در سطح سازمانها شده است و امروزه تصور سازمانی، بدون بهره از این تکنولوژی غیر ممکن است.

فناوری اطلاعات مانند هر فناوری دیگر جهت توسعه و بکار گیری نیازمند بستر می باشد.

Ø     بستر فرهنگی فناوری اطلاعات

·        مدیرانی که به اهمیت این موضوع پی برده اند

·        سطح کارمندان که جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان نیاز به آن را در سازمان احساس کرده اند

Ø     بستر فیزیکی فناوری اطلاعات

·        شامل  کامپیوتر ها و media جهت ارتباط آنها و نرم افزار ها ی ارائه سرویس می باشد.

Drawing1

برقراری ارتباط شبکه ای در سازمانها مستلزم رعایت  استانداردهای مدون جهانی می باشد  برای مثال در بعد فیزیکی شبکه حتما باید استانداردهای Passive شبکه ( برای مثال استفاده از یک برند ثابت به صورت End-to-End) رعایت گردد.

Ø     امنیت اطلاعات

مهمترین نکته ای که بعد از فراهم شدن بستر فیزیکی باید رعایت گردد حفظ این ارتباط و برقراری امنیت جهت حفظ اطلاعات سازمان می باشد.

تداوم و صحت کارکرد سيستم­هاي اطلاعاتي براي اکثریت مشاغل حائز اهميت مي­باشد. خطراتي که روند تهیه و نیز خود اطلاعات را تهدید می­کند، برکيفيت کار و خنثي­کردن اثرات آن تأثير مي­گذارد.

امنيت IT ، در واقع مقياسي را تعيين مي­نمايد، که در آن تهديدات مهم سطوح قابل دسترسی را حذف نموده و يا کاهش مي­دهد.

امنیت اطلاعات خود شامل دسته ها و روشهای گوناگون می شود. به عنوان مثال در سطح یک کاربر برای حفظ داده ها در سیستم استفاده از یک سیستم عامل امن و نرم افزارهای جلوگیری ار نفوذ ویروس و دیواره های آتش لازم می باشد .

ü     ویا از نگاهی دیگر در امنیت فیزیکی حفظ کلیه تجهیزات به صورت فیزیکی مد نظر قرار می گیرد.

ü     در امنیت منطقی جهت ورود کاربران به منظور استفاده از امکانات شبکه ، بهره گیری از سیستمی جهت تشخیص هویت و کنترل دسترسی لازم می باشد.

ad

و یا در نگاهی جامع تر با  استفاده یک سری ملزومات مانند تجهیزات دیوار آتش ( Firewall) و یا جلوگیری از نفوذ  ( IPS) و ایجاد ارتباط امن بین دو نقطه ( VPN) در برقراری امنیت نقش بسزایی دارند.

image150

همچنین حفظ همیشگی امنیت و بهبود وضعیت آن نیز بعد از برقراری آن از اهمیت خاصی بر خوردار است ، به طوری که امروزه بحث مدیریت امنیت و پیاده سازی آن تحت استانداردهایی همچون ISMS به یک امر واجب در سازمانها تبدیل شده است.

image111

 

Ø                                                                                                                                        سرویسهای قابل ارائه تحت شبکه    

 

 شبکه توانایی زیادی در سرعت بخشیدن به کارهایی که تا قبل از به وجود آمدن آن بسیار وقت گیر و یا غیر ممکن می نمود را داراست.

 

برای مثال با ارائه سرویس پست الکترونیک امکان ارتباط سریع و ساده بدون در نظر گرفتن زمان و مکان فرد در اختیار ماست و یا در سطحی فراتر امکاناتی چون ویدئو کنفرانس و ارتباط صوتی تحت پروتکل شبکه (VoIP)  بعد تازه ای از ارتباط را فراروی ما قرار می دهد.

 

با دسترسی کاربران به شبکه جهانی ( internet) طیف وسیعی از امکانات از جمله توانایی دسترسی به مقالات روز و... در اختیار قرار می گیرد

.

image152

 

Ø  Portal 

 با راه اندازی سرویسهایی همچون portal  ،امکانات وسیع و طبقه بندی شده با حداکثر سرعت دسترسی ، در اختیار افراد قرار می گیرد. جنبه های کاربردی پورتال به شرح زیر است:

·        جمع آوری اطلاعات و خدمات مورد نیاز در یک محل مشخص

·        امکان تغییر اندازه ، متناسب با نیاز فرد یا سازمان

·        دسترسی بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی و زمانی

·        ساختار بخشیدن به اطلاعات و امکان دسترسی سریع به آنها

·        ایجاد گروه های کاری مشترک در سازمان جهت تسریع در امور تحقیق و توسعه

·        ارائه خدمات شخصی متناسب با نیاز کاربر

 

Ø    سرویسهای راه اندازی شده در پورتال دانشگاه

·        اتوماسیون اداری

·        اتوماسیون خدمات

·        توسعه  E learning 

·        فایل سرور

 

·        سیستم خبر مکانیزه  و On Line (مدیریت خبر سازمانی و عمومی)                          News

Ø     سازمانی و دسته بندی و آرشیو اخبار ، جستجوی اخبار ،دسترسی به منابع خبری معرفی شده از واحدها ی سازمانی

·        سیستم مقالات                                                                               Port let         

Ø     در دسترس بودن مقالات علمی جهت کلیه کاربران

Ø     امکان افزودن مقالات توسط کاربران

Ø     جستجوی موضوعی مقالات

Ø     آرشیو مقالات

 

·        پرسش و پاسخ                                                                               Forum

Ø     ثبت سوالهای عمومی و سازمانی با قابلیت مدیریت سوال و پاسخها توسط واحد مربوطه بدون مشخص بودن هویت سوال کننده

·        تابلو اعلانات                                                                                           Event Viewer

Ø     تدوین ،ثبت ،ایجاد ، مدیریت تابلو اعلانات توسط واحدهای سازماتی ذیربط که قابلیت اطلاع رسانی on line  برای واحد مربوطه را دارا می باشد

·        سیستم مکانیزه انتقادات و پیشنهادات                                                                                         

Ø     ثبت ،ایجاد ، مدیریت ، انتقادات و پیشنهادات  توسط واحدهای سازماتی ذیربط که قابلیت

·        بانک اطلاعات دارویی                                                                                         

Ø     ثبت ،ایجاد ، مدیریت جستجو، اطلاعات دارویی توسط واحدهای سازمانی ذیربط که قابلیت بروز رسانی برای واحد مربوطه را دارا می باشد

·        پست الکترونیک                                                                                                          EMail

Ø     امکان ارسال و دریافت نامه الکترونیکی با امنیت بالا

·        سیستم مکانیزه کتابخانه دانشگاه                                                       virtual Library        

Ø     امکان ثبت ،مدیریت Down Load  و بروز رسانی EBook

Ø     ایجاد بانک اطلاعتی تخصصی کلیه کتابهای دانشگاه

Ø     امکان رزرو الکترونیکی کتابهای دانشگاه

Ø     جستجوهای پیشرفته بر اساس کلمات کلیدی عنوان کتاب

 

·        گالری

Ø     فیلم  ، عکس ، صوت

 

در نتیجه  راه اندازی  پورتال صرفه جویی در منابع مالی و انسانی و زمان در سازمان  

 

Ø    سرویسهایی که در دست ساخت می باشد

§        بیمارستانها

§        دانشکدهها

§        بانک اطلاعات دارویی

§        همایشها

§        آموزش الکترونیک

§        پیشنهادات و انتقادات

§        نظرسنجی

§        گفتگوی زنده

§        نکته های زندگی

§        معاونتها

 

Ø     سیستم مکانیزه خدمات الکترونیکی دانشجویی

§        استفاده از سلف سرویس با استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی

§        استفاده از کتابخانه با استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی

§        نگهداری بانک اطلاعات دانشجویی و کارنامه کامل و بروز دانشجویی در کارت الکترونیکی

§        استفاده از خدمات رفاهی دانشجویی با استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی

§        استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی بجای بن کتاب

§        استفاده از خدمات رفاهی دانشجویی با استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی

§        انتخاب واحد دانشجویی با استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی

§        آزمون الکترونیکی با استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی

§        کارنامه الکترونیکی با استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی

§        پیش ثبت نام الکترونیکی با استفاده از کارت الکترونیکی دانشجویی

 

 

 

 

 

 

 


ساختاردانشگاه
Skip Navigation Links
حوزه رياستExpand حوزه رياست
نمايندگي ولي فقيه
معاونت‌هاExpand معاونت‌ها
مراکز تحقيقاتي مصوبExpand مراکز تحقيقاتي مصوب
مراکز تحقيقاتي غير مصوبExpand مراکز تحقيقاتي غير مصوب
بیمارستانهاExpand بیمارستانها
دانشکده هاExpand دانشکده ها
قطب علمی آموزشی تروما
انستیتو علوم اعصاب و رفتار

خدمات تحت وب
Skip Navigation Links
حساب کاربری اینترنت
همایشها و کنفرانسها
مجلات و فصلنامه هاي آموزشيExpand <a href='http://www.bmsu.ac.ir/Services/mediaGallery/?IsCat=0&OId=689'>مجلات و فصلنامه هاي آموزشي</a>
خدمات آموزشي اينترنتي
شکايات
پرسمان دانشجويي
پست الکترونيکي
پرسش و پاسخ
گالري عکس پورتال
مقالات
اخبار
تابلو اعلانات
نقشهExpand  نقشه

کتابخانه ها
کتابخانه مرکزی دانشگاه
کتابخانه پزشکي ديجيتال
بانک اطلاعاتی مدلاین OVID
راهنماى مقالات علوم پزشكى (ايران مدکس)
www.magiran.com/
پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي
کتابخانه ملي
کتابخانه مرکزی

دیکشنری

لينکهاي مرتبط


درباره ما | صفحه اصلی | گالري عکس | پرسش و پاسخ | تماس با ما|اخبار |نقشه سايت
© 2008 All rights Reserved. WWW.BMSU.Ac.Ir