[12/13/2017 04:30:44 ب.ظ] [۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر] [عضويت در پورتال] [ورود مديران]
Skip Navigation Links

 

اعتباربخشی دانشکده پرستاری

نظام آموزش عالی حوزه سلامت در طول دهه­ های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی دستاوردهای ارزشمندی در عرصه تربیت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت داشته است.

 اعتبار بخشی

   فعالیتی است که موجب اعطای گواهی و تضمین و ارتقای کیفی می شود. برای هر فعالیت اعتباربخشی نیاز به معیارهای روا، پایا، روزآمد و کارآمد است.

   اعتبار بخشي به معني ارزيابي سيستماتيك مراكز ارائه خدمات سلامت با استاندارد هاي مشخص است. استانداردهائي كه بر بهبود مداوم كيفيت تاكيد دارد. «اعتبار بخشي» براي تشريح كيفيت خدمات و به عنوان مبناي تفكر آن به كارگرفته مي شود(1).

    اعتباربخشی عبارت است از اعطای مجوز یا تأیید صلاحیت یك واحد آموزشی كه بر اساس قضاوت خبرگان حوزه مربوطه، ضوابط از پیش تعیین شده را رعایت كرده باشد.
بر اساس تعریف ارائه شده توسط شورای اعتباربخشی آموزش عالی[1] در ایالات متحده، اعتباربخشی فرایندی است مبتنی بر خودارزیابی و ارزیابی همگنان، برای تضمین كیفیت مؤسسه یا دوره آموزشی دانشگاهی كه با هدف ارتقای كیفیت، پاسخگویی و تعیین اینكه آیا مؤسسه یا برنامه مورد نظر، استانداردهای منتشر شده توسط سازمان اعتباربخشی مربوطه و نیز رسالت و اهداف خود را تأمین كرده یا خیر، طراحی شده است.

اعتباربخشی می‌تواند در مورد كلّیت یك مؤسسه[2] انجام گیرد یا فقط در برگیرنده دوره‌های آموزشی تحت پوشش باشد . در صورتی كه واحد مورد ارزشیابی در نظام اعتباربخشی، كلیت یك مؤسسه باشد، كیفیت سازمان و فعالیت‌های آن مؤسسه شامل امور اداری، بودجه، سایر منابع و امكانات، امور پژوهشی، امكانات آموزشی و مكانیسم‌های تضمین كیفیت در آن مؤسسه مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. اما اگر واحد مورد ارزشیابی در نظام اعتباربخشی، دوره آموزشی باشد، در آن صورت، كیفیت دوره در یك حوزه مشخص مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در شاخه پزشكی، اعتباربخشی دوره‌های آموزشی مشخص می‌كند كه‌ آیا دانشكده پزشكی استانداردهای ملی در زمینه سازمان، عملكرد و كارآیی دوره آموزشی پزشكی عمومی و یا دوره آموزشی هر یك از رشته‌های تخصصی را رعایت كرده است یا خیر؟

  خط مشي مراقبت هاي سلامت و درك آنچه به كيفيت مراقبت مربوط مي شود و تمركز بر روي اصول بنيادي براي يكپارچه نمودن توسعه سيستم بهداشت و درمان و پويا نمودن آن، اساس «اعتبار بخشي »را تشكيل مي دهد(2-4).

 نقاط قوت و ضعف اعتباربخشی
  برای درك صحیح‌تر اهمیت اعتباربخشی، بهتر است اشاره كوتاهی به نقاط قوت آن داشته باشیم. با جمع‌بندی موارد ذكر شده در منابع مختلف، می‌توان به نكات زیر به عنوان عمده‌ترین نقاط قوت اعتباربخشی اشاره نمود:
۱.  اطمینان‌بخشی به دولت، جامعه، مسؤولان اجرایی مؤسسات آموزشی، متخصصان، دانشگاهیان و آموزش ‌گیرندگان در مورد كیفیت آموزش ارایه شده.
۲. بهبود كیفیت آموزشی از طریق تدوین شاخص‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای ارزشیابی.
۳. تشویق مراكز آموزشی برای بهبود دایمی از طریق ارزشیابی‌های مداوم.
۴.  ارائه مشاوره به مراكز آموزشی.
۵. حمایت از مراكز آموزشی در برابر فشارهایی كه ممكن است كارآیی آموزشی آنها را مورد تهدید قرار دهد.
۶.جامعیت فرایند ارزشیابی كه مانع از ساده‌انگاری در زمینه درك پیچیدگی فرایندهای آموزشی می‌گردد.
۷. فراهم‌كردن امكان جمع‌آوری سیستماتیك اطلاعات در مورد واحدهای مورد ارزشیابی.
۸. هزینه نسبتاً قابل قبول(5-7)

 نتیجه گیری

   اعتباربخشی به عنوان یكی از مهم‌ترین روش‌های تضمین و ارتقای كیفیت آموزش پزشكی، وسیله‌ای بسیار مناسب برای تضمین ارائه آموزش صحیح به دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی علوم پزشكی و در نهایت، ارائه خدمات مناسب به جامعه محسوب می‌شود. در دهه‌های اخیر، شاهد گسترش سریع اعتباربخشی در خارج از زادگاه اولیه آن یعنی آمریكای شمالی هستیم. این گسترش موجب ش است تا تغییراتی اساسی در برخی از مفاهیم پایه اعتباربخشی نظیر نقش دولت در اعتباربخشی و ماهیت داوطلبانه آن ایجاد شود. در عین حال، روش و محتوای ساختارهای نوظهور، بسیار مشابه ساختارهای باسابقه می‌باشد

با توجه به رویكردهای جهانی و نیز سیاستهای كلان نظام در جهت ارتقای سلامت جامعه و نیز آموزش پزشكی، لازم است با انجام مطالعات كارشناسی و استقرار ساختارهای اعتباربخشی مناسب در هر یك از حوزه‌های علوم پزشكی، نسبت به انجام این مهم اقدامات لازم صورت گیرد.

 خروجی مورد انتظار

  انتظار می رود در صورت تحقق بسته ، دستاوردهاي زیر در عرصه آموزش علوم پرستاری حاصل شود :

·       ارتقاي کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) مطابق استانداردهاي ملی و بین المللی

·       ارتقاي کیفیت خدمات مراکز آموزشی درمانی تابعه مطابق استانداردهاي ملی و بین المللی

·       ایجاد فضاي رقابتی سازنده در دانشکده پرستاری

·       تضمین و ارتقاي کیفیت برنامه ها و فرایندهاي آموزش پرستاری

محور