[12/12/2017 09:08:15 ب.ظ] [۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر] [عضويت در پورتال] [ورود مديران]
Skip Navigation Links

 

اعتباربخشی دانشکده پرستاری

نظام آموزش عالی حوزه سلامت در طول دهه­ های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی دستاوردهای ارزشمندی در عرصه تربیت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت داشته است.

 اعتبار بخشی

   فعالیتی است که موجب اعطای گواهی و تضمین و ارتقای کیفی می شود. برای هر فعالیت اعتباربخشی نیاز به معیارهای روا، پایا، روزآمد و کارآمد است.

   اعتبار بخشي به معني ارزيابي سيستماتيك مراكز ارائه خدمات سلامت با استاندارد هاي مشخص است. استانداردهائي كه بر بهبود مداوم كيفيت تاكيد دارد. «اعتبار بخشي» براي تشريح كيفيت خدمات و به عنوان مبناي تفكر آن به كارگرفته مي شود(1).

    اعتباربخشی عبارت است از اعطای مجوز یا تأیید صلاحیت یك واحد آموزشی كه بر اساس قضاوت خبرگان حوزه مربوطه، ضوابط از پیش تعیین شده را رعایت كرده باشد.
بر اساس تعریف ارائه شده توسط شورای اعتباربخشی آموزش عالی[1] در ایالات متحده، اعتباربخشی فرایندی است مبتنی بر خودارزیابی و ارزیابی همگنان، برای تضمین كیفیت مؤسسه یا دوره آموزشی دانشگاهی كه با هدف ارتقای كیفیت، پاسخگویی و تعیین اینكه آیا مؤسسه یا برنامه مورد نظر، استانداردهای منتشر شده توسط سازمان اعتباربخشی مربوطه و نیز رسالت و اهداف خود را تأمین كرده یا خیر، طراحی شده است.

اعتباربخشی می‌تواند در مورد كلّیت یك مؤسسه[2] انجام گیرد یا فقط در برگیرنده دوره‌های آموزشی تحت پوشش باشد . در صورتی كه واحد مورد ارزشیابی در نظام اعتباربخشی، كلیت یك مؤسسه باشد، كیفیت سازمان و فعالیت‌های آن مؤسسه شامل امور اداری، بودجه، سایر منابع و امكانات، امور پژوهشی، امكانات آموزشی و مكانیسم‌های تضمین كیفیت در آن مؤسسه مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. اما اگر واحد مورد ارزشیابی در نظام اعتباربخشی، دوره آموزشی باشد، در آن صورت، كیفیت دوره در یك حوزه مشخص مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در شاخه پزشكی، اعتباربخشی دوره‌های آموزشی مشخص می‌كند كه‌ آیا دانشكده پزشكی استانداردهای ملی در زمینه سازمان، عملكرد و كارآیی دوره آموزشی پزشكی عمومی و یا دوره آموزشی هر یك از رشته‌های تخصصی را رعایت كرده است یا خیر؟

  خط مشي مراقبت هاي سلامت و درك آنچه به كيفيت مراقبت مربوط مي شود و تمركز بر روي اصول بنيادي براي يكپارچه نمودن توسعه سيستم بهداشت و درمان و پويا نمودن آن، اساس «اعتبار بخشي »را تشكيل مي دهد(2-4).

 نقاط قوت و ضعف اعتباربخشی
  برای درك صحیح‌تر اهمیت اعتباربخشی، بهتر است اشاره كوتاهی به نقاط قوت آن داشته باشیم. با جمع‌بندی موارد ذكر شده در منابع مختلف، می‌توان به نكات زیر به عنوان عمده‌ترین نقاط قوت اعتباربخشی اشاره نمود:
۱.  اطمینان‌بخشی به دولت، جامعه، مسؤولان اجرایی مؤسسات آموزشی، متخصصان، دانشگاهیان و آموزش ‌گیرندگان در مورد كیفیت آموزش ارایه شده.
۲. بهبود كیفیت آموزشی از طریق تدوین شاخص‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای ارزشیابی.
۳. تشویق مراكز آموزشی برای بهبود دایمی از طریق ارزشیابی‌های مداوم.
۴.  ارائه مشاوره به مراكز آموزشی.
۵. حمایت از مراكز آموزشی در برابر فشارهایی كه ممكن است كارآیی آموزشی آنها را مورد تهدید قرار دهد.
۶.جامعیت فرایند ارزشیابی كه مانع از ساده‌انگاری در زمینه درك پیچیدگی فرایندهای آموزشی می‌گردد.
۷. فراهم‌كردن امكان جمع‌آوری سیستماتیك اطلاعات در مورد واحدهای مورد ارزشیابی.
۸. هزینه نسبتاً قابل قبول(5-7)

 نتیجه گیری

   اعتباربخشی به عنوان یكی از مهم‌ترین روش‌های تضمین و ارتقای كیفیت آموزش پزشكی، وسیله‌ای بسیار مناسب برای تضمین ارائه آموزش صحیح به دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی علوم پزشكی و در نهایت، ارائه خدمات مناسب به جامعه محسوب می‌شود. در دهه‌های اخیر، شاهد گسترش سریع اعتباربخشی در خارج از زادگاه اولیه آن یعنی آمریكای شمالی هستیم. این گسترش موجب ش است تا تغییراتی اساسی در برخی از مفاهیم پایه اعتباربخشی نظیر نقش دولت در اعتباربخشی و ماهیت داوطلبانه آن ایجاد شود. در عین حال، روش و محتوای ساختارهای نوظهور، بسیار مشابه ساختارهای باسابقه می‌باشد

با توجه به رویكردهای جهانی و نیز سیاستهای كلان نظام در جهت ارتقای سلامت جامعه و نیز آموزش پزشكی، لازم است با انجام مطالعات كارشناسی و استقرار ساختارهای اعتباربخشی مناسب در هر یك از حوزه‌های علوم پزشكی، نسبت به انجام این مهم اقدامات لازم صورت گیرد.

 خروجی مورد انتظار

  انتظار می رود در صورت تحقق بسته ، دستاوردهاي زیر در عرصه آموزش علوم پرستاری حاصل شود :

·       ارتقاي کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) مطابق استانداردهاي ملی و بین المللی

·       ارتقاي کیفیت خدمات مراکز آموزشی درمانی تابعه مطابق استانداردهاي ملی و بین المللی

·       ایجاد فضاي رقابتی سازنده در دانشکده پرستاری

·       تضمین و ارتقاي کیفیت برنامه ها و فرایندهاي آموزش پرستاری

محور:

  طراحی و اجراي برنامه اعتباربخشی دانشکده پرستاری  دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)

واحد مجري:

o      دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری

o      با همکاري مسئولین حوزه های مربوطه

اهداف:

ü    نظام مند نمودن فرآیند نظارت و ارزشیابی دانشکده پرستاری  دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)

ü    تضمین و ارتقاء مستمر کیفیت در دانشکده پرستاری  دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)

شاخص هاي پایش:

*   تعداد آیین نامه ها و دستورالعمل هاي مربوط به ساختار و فرآیند اعتباربخشی

*   تعداد استانداردهاي اعتباربخشی موسسه اي

*   استقرار و اجراي نرم افزار شناسنامه دانشکده

 

 

1.             Huang C-I, Wung C, Yang C-M. Developing 21 st century accreditation standards for teaching hospitals: the Taiwan experience. BMC health services research. 2009;9(1):232.

2.             Catton P, Tallett S, Sugar L, Rothman A. A guide to internal program evaluation for program directors. ANNALS-ROYAL COLLEGE OF PHYSICIANS AND SURGEONS OF CANADA. 1999;32(8):441-8.

3.             Eaton JS. Is Accreditation Accountable? The Continuing Conversation between Accreditation and the Federal Government. CHEA Monograph Series 2003, Number 1. Council for Higher Education Accreditation. 2003.

4.             Hamilton JD. EDITORIAL International standards of medical education: a global responsibility. Medical Teacher. 2000;22(6):547-8.

5.             Fitzpatrick JL, Sanders JR, Worthen BR. Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. 2004.

6.             Sloan J, Symonds T, Vargas-Chanes D, Fridley B. Practical guidelines for assessing the clinical significance of health-related quality of life changes within clinical trials. Drug Information Journal. 2003;37(1):23-31.

7.             Fagan TK, Wells PD. History and status of school psychology accreditation in the United States. School Psychology Review. 2000;29(1):28.

 

اعتباربخشی موسسه ای بين المللی در دانشگاه های علوم پزشکی داوطلب



1.Council on Higher  Education Accreditation ( CHEA)
2.Institutional accreditation
Skip Navigation Links
دانشكده پزشكيExpand <a href='?ObjId=191&PageId=192'>دانشكده پزشكي</a>
دانشكده پرستاريExpand <a href='?ObjId=191&PageId=193'>دانشكده پرستاري</a>
دانشکده بهداشتExpand <a href='?ObjId=191&PageId=194'>دانشکده بهداشت</a>
دانشکده داروسازیExpand <a href='?ObjId=191&PageId=2593'>دانشکده داروسازی</a>


تابلو اعلانات
هم اندیشی دانشجویان دانشکده پزشکی هم اندیشی دانشجویان دانشکده پزشکی ارسال کننده: دانشكده پزشكي     بازديد: 86    1396/09/21
تکریم و معارفه مدیران گروههای آموزشی دا... تکریم و معارفه مدیران گروههای آموزشی دانشکده بهداشت ارسال کننده: دانشکده بهداشت     بازديد: 96    1396/09/20
هفتمین جلسه هم اندیشی دانشکده پرستاری هفتمین جلسه هم اندیشی دانشکده پرستاری ارسال کننده: دانشكده پرستاري     بازديد: 121    1396/09/12
اولین جلسه انگیزش دینی در فعالیتهای کار... اولین جلسه انگیزش دینی در فعالیتهای کاری و فردی ارسال کننده: دانشكده پزشكي     بازديد: 264    1396/09/03
راه اندازی رشته کارشناسی ارشد پرستاری ا... راه اندازی رشته کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس ارسال کننده: دانشكده پرستاري     بازديد: 257    1396/08/30
جلسه گروه روانشناسی بالینی دانشکده پزشک... جلسه گروه روانشناسی بالینی دانشکده پزشکی با مسئولین بهداشت روان سپاه ارسال کننده: دانشكده پزشكي     بازديد: 188    1396/08/29
آرشيو...

تعداد بازديد
تعدادبازديد 233201

لينکهاي مرتبط
لينکي در اين بخش قرارداده نشده

مجلات علمي پژوهشي
لينکي در اين بخش قرارداده نشده

مهمترین اخبار
آرشيو...

مقالات
فراخوان شرکت در نهمین همایش یادگیر... فراخوان شرکت در نهمین همایش یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی ارسال کننده:
دانشكده پزشكي
بازديد: 31   1396/09/19
اعلام آخرین تغییرات آزمون ارشد و د... اعلام آخرین تغییرات آزمون ارشد و دکتری وزارت بهداشت ارسال کننده:
دانشكده پزشكي
بازديد: 371   1396/08/29
سخنرانی علمی دانشکده پزشکی سخنرانی علمی دانشکده پزشکی ارسال کننده:
دانشكده پزشكي
بازديد: 502   1396/08/01
سخنرانی علمی گروه فیزیولوژی سخنرانی علمی گروه فیزیولوژی ارسال کننده:
دانشكده پزشكي
بازديد: 401   1396/07/18
A Survey of Nursing Staff’s Perspe... A Survey of Nursing Staff’s Perspective Regarding Reasons for Medication Errors ارسال کننده:
دانشكده پرستاري
بازديد: 789   1396/07/05
سخنرانی علمی دانشکده پزشکی سخنرانی علمی دانشکده پزشکی ارسال کننده:
دانشكده پزشكي
بازديد: 550   1396/07/02
آرشيو...


درباره ما | صفحه اصلی | گالري عکس | پرسش و پاسخ | تماس با ما|اخبار |نقشه سايت
© 2008 All rights Reserved. WWW.BMSU.Ac.Ir